tirsdag den 10. juli 2012

Koldhævede morgenboller

Det er ærgerligt at de fleste boller skal hæve, for som regel er vi i vores familie så sultne, at der ikke er tid til at vente på det. Men så er det jo godt, at der også findes nogle gode opskrifter på koldhævet boller. Dette er min ynglings opskrift, som jeg tit vender tilbage til, fordi den er SÅ let at lave OG smager skønt.

Du kan også glæde dine kollager med friske morgenboller! På mit arbejde har de været en succes. De kan sættes i ovnen imens morgenbadet overstås. Det giver helt sikkert arbejdsdagen en god start.


Det skal du bruge til ca. 18 stk.:
1/2 pk gær
5 dl vand
2 tsk salt
1 dl havregryn
1 dl solsikkekerner
Ca 500 g. mel

Sådan gør du:
Blandes i en skål, som kan være i køleskabet. Dejen er meget lind, så den kan røres med grydeske i hånden.

Gæren udrøres i vandet, rør salt, havregryn og solsikkekerner i og melen lidt ad gangen. Pas på dejen ikke bliver for fast, den skal være klistret og lind. Læg et viskestykke over skålen, og sæt den i køleskabet i min. 8 timer.

Næste morgen tændes ovnen på 225 grader, gerne varmluft. Form bollerne direkte fra skålen uden at røre/slå dejen ned. Tag en spiseske, dyp den i en lille skål med vand, og læg en stor spiseske klat på en bageplade med bagepapir. Drys dem med havregryn eller solsikkekerner.

Dejen giver ca 18 boller, så der er til 2 plader, og de skal have ca 18-20 min. - 15 min hvis det er 1 plade ad gangen i alm. varme.

Bollerne kan holde sig til dagen efter, men der er de lidt mere seje. Du kan også lave bollerne med andre kerner end solsikkekerner. Desuden kan du vælge at bruge 1/3-del grahamsmel eller anden meltype i stedet for hvedemel - men jeg selv kan nu bedst lide den rene hvede version.

Ingen kommentarer:

Mullehusets forslag til bagværk lige nu

Mullehusets forslag til bagværk lige nu
MEGET LET OPSKRIFT PÅ JORDBÆRKAGE - klik på billedet for at se opskriften

Populære opskrifter seneste 7 dage