lørdag den 9. februar 2013

Fastelavnsboller

Vandbakkelser gør det fantastisk som fastelavnsboller. De er så utrolig bløde og luftige, og så smager de himmelsk med en dejlig luftig creme.

I morgen er det fastelavn, og vi skal slå katten af tønden med venner og familie. Jeg har øvet mig, og bagt vandbakkelser før den store dag, så det ikke er helt nyt for mig i morgen. Det er nemlig første gang, at jeg prøver at bage vandbakkelser. Det faktisk ikke så svært, så spring bare ud i det, hvis du også er nybegynder.


Tidsforbrug:
15 minutter om at tilberede dejen, som skal bages 25-30 minutter. Plus du skal beregne tid til at fylde dem osv.

Sværhedsgrad:
Let til middel svært.

Det skal du bruge til 12 stk.
100 g smør
2½ dl kogende vand
130 g hvedemel
3-4 æg

Sådan gør du:
Tænd ovnen på 200 grader.
Læg bagepapir på en bageplade.
Hæld vand og smør i en gryde og varm det til kogepunktet.
Hæld hvedemelet i gryden og pisk det til det slipper kanten.
Sluk for varmen og tag gryden af komfuret.
Hæld eet æg i ad gangen og rør godt mellem hvert.
Når et æg piskes i, så skeler dejen ligesom fra hinanden indtil ægget er rørt godt ud i dejen.
Alt efter æggenes størrelse skal der 3 til 4 stykker i. (Jeg brugte 3 æg af mellem størrelse).
Dejen må ikke være for flydende, den skal være glat og klæg.
Med 2 spiseskeer sætter du klatter af dejen på bagepapiret.
Det vil se ujævne ud, og selv om du forsøger at sætte dem pænt, så bages de ikke kønnere af den grund.
Du kan også vælge at hælde dejen i en sprøjtepose, og sprøjte dejen på bagepapiret.
Bag kagerne i 25-30 minutter.
Du må aldrig åbne ovndøren før der er gået 20 minutter, for så falder de sammen.
Når bagetiden er gået, slukker du for ovnen, og åbner ovndøren en smule. Vent 5 minutter.
Åben nu ovndøren helt op og vent igen 5 minutter.
Tag bagepladerne ud og lad kagerne køle helt af på bordet.
Hvis du bare tager kagerne direkte ud af ovnen og stiller dem på bordet, så kan de flade sammen i temperaturforandringen.

Klip med en saks eller skær kagerne åbne og fyld creme, flødeskum eller hvad du nu synes i dem. Drys med flormelis eller giv dem glasur på toppen.

Tips!
Jeg kogte vand i elkedlen og hældte det i gryden - så sparede jeg lidt tid.

Du kan både bage på almindelig ovn og varmluft. Hvis du bager dobbelt portion på 2 bageplader, så kan du sagens have begge plader i ovnen på én gang.

Elpisker: Hvis du synes det er for hårdt, at piske æggene i med håndkraft, så kan du sagens bruge en elpisker.

Klip dem op: Jeg læste et tricks om, at tage kagerne ud direkte fra ovnen, når bagetiden er slut. I stedet for at åbne ovndøren stille og roligt, så klippes der simpelthen hul med en saks i kagen, og så siver luften ud, og de burde ikke falde sammen - det skete dog for mig, så jeg holder mig til ovndør-tippet, men måske det andet lykkedes for dig.

Kan bages dagen før: Du kan sagens bage vandbakkelserne dagen før, at de skal fyldes med cremen. Jeg satte dem i en papkasse i udestuen (det var meget koldt - måske oven i købet frostgrader om natten), og de var stadig gode dagen efter.

Kagecreme: Hvis du leder efter en opskrift på kagecreme, så kig under jordbærtærte den 25. juli 2012.

 
Jeg er meget fascineret dejens proces. Den starter som en klæg masse,
og bliver i ovnen til en dejlig luft bolle med hul inden i. 



 

Ingen kommentarer:

Mullehusets forslag til bagværk lige nu

Mullehusets forslag til bagværk lige nu
MEGET LET OPSKRIFT PÅ JORDBÆRKAGE - klik på billedet for at se opskriften

Populære opskrifter seneste 7 dage