fredag den 6. september 2013

Karamel af kondenseret mælk


Kog en syndig lækker tyk karamel af kondenseret mælk.

Jeg har hørt og læst om det så mange gange, men har først for nylig prøvet at koge karamel af kondenseret mælk. Det kan anbefales - sikke en lækker tyktflydende karamel, yum yum... Desuden er det super let, for selv om det tager lang tid, kræver det minimum opmærksomhed.

Kog eventuelt flere dåser ad gangen. Jeg garanterer dig for, at karamellen vil blive spist. Desuden holder den sig fint i lang tid i køleskabet.

Sværhedsgrad:
Super let.

Tidsforbrug:
5 minutters tilberedelse/forberedelse og 4 timers kogetid.

Det skal du bruge:
1 dåse kondenseret mælk (397 g)
1 gryde og vand.

Sådan gør du:
  1. Tag etiketten af dåsen.
  2. Find en gryde i passende størrelse.
  3. Læg en klud i bunden af gryden, sæt dåsen i gryden og fyld vand i.
  4. Dåsen skal dækkes 3/4-del med vand.
  5. (Kog eventuelt flere dåser ad gangen, karamellen kan holde sig i køleskabet i lang tid hvis dåsen er uåbnet).
  6. Kog dåsen i 4 timer ved middel varme, sådan at der er små kogebobler ved dåsen.
  7. Jeg kogte den med låg på gryden, så vandet ikke fordampede.
  8. Efter de 4 timer slukker du for varmen, og lader dåsen stå til vandet og dåsen er så afkølet, at du kan tage den op.
  9. Stil dåsen i køleskabet indtil du skal bruge karamellen.
  10. Hvis du ikke kan vente med at åbne dåsen, for at se (smage) karmellen, så opbevar karamellen i en bøtte med låg på.

Holdbarhed og opbevaring:
Opbevar karamellen i køleskabet. Den kan holde sig omkring en uges tid.

Inspiration:
Du kan finde denne opskrift flere steder på nettet. Jeg har også læst, at du kan nøjes med at koge mælken i 3 timer, så hvis du har prøvet det med succes, så giv mig endelig en kommentar om det. 4 timer virkede rigtig fint for mig.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Jeg har efterfølgende kogt den kondenseret mælk i 3 timer, og det var tilstrækkeligt.

Bagehilsner Mullehuset.dk

Mullehusets forslag til bagværk lige nu

Mullehusets forslag til bagværk lige nu
MEGET LET OPSKRIFT PÅ JORDBÆRKAGE - klik på billedet for at se opskriften

Populære opskrifter seneste 7 dage